Пилипчук
О.П., вчитель інформатики Гаврилівської ЗОШ І-ІІІ ступенів
Теофіпольського району Хмельницької області
Тривимірна графіка для "екстремалів"
Проблема
Спілкуючись з колегами неодноразово доводилось чути щось на кшталт:
"Не
займатимусь з учнями тривимірною графікою, бо комп'ютери у школі
слабуваті". Оскільки в більшості випадків ці твердження були чисто
інтуїтивними, а не ґрунтувались на досвіді співрозмовника, я вирішив
провести експеримент "на собі".
Експериментальна база
Отже, зустрічайте "піддослідного": комп'ютер, який працює в нашій школі
з 2003 року,
має процесор Celeron 1,7, 96 МБ оперативної пам'яті (одна
"планка" на
128 МБ, частина якої використовується інтегрованим відеоадаптером).
Навіть на момент появи цього комп'ютера у нас, його конфігурація була
досить скромною. Працює він під керуванням ОС Microsoft Windows XP
Professional SP2. Оцінити його рівень допоможуть такі
"неформальні" тести: вікно Властивості системи з'являється
через 29 секунд після клацання
відповідного пункту меню, а Microsoft Office Word ХР
запускається протягом 13 секунд.
Встановимо на комп'ютер безплатний редактор для роботи з
тривимірною графікою, анімацією, іграми Blender. На
момент
написання
цієї статті (2011 рік) останньою була версія 2.57b. Запускаємо файл
blender-2.57b-release-windows32.exe (розмір файлу - менше 20
МБ).
Проходить менше 4 хвилин і програма встановлена.
Примітка. При бажанні, з сайту
програми можна скачати версію, яка не
вимагає встановлення: зараз це файл
blender-2.57b-windows32.zip. В цьому випадку архів слід
розпакувати на жорсткий диск і зробити на робочому столі ярлик для
файлу blender.exe.
Перший запуск програми тривав менше 2 хвилин. Правда, при цьому
двічі "піднімав шум" брандмауер (Comodo) і чекав відповіді, що "нічого
страшного не відбувається" :).
Тривимірне моделювання
Найцікавіше: що можна зробити на такій платформі? З перших кроків
стає
зрозуміло, що чутки про неможливість роботи на слабких машинах дуже
перебільшені. :) При моделювані сцени програма не "гальмує", тобто,
додання
тривимірних примітивів, їх редагування, навігація у просторі,
розділення вікон на частини тощо проходять достатньо швидко, щоб не
відчувати дискомфорту при роботі.
Результатом експерименту стала така сцена (клацніть малюнок, щоб збільшити):
При моделюванні використано:
- готові тривимірні примітиви (куб, сфера);
- відредаговані примітиви (штатив глобуса);
- модифікатор Дзеркало (при моделюванні парти);
- модифікатор Масив (для розстановки парт);
- прості одноколірні матеріали (підлога, стійки парт, дошка);
- обчислювані текстури (поверхня парт);
- мальовані текстури ("ручний" малюнок на стіні з дошкою виконано в
GIMP, на іншій стіні - фотографія)
- декілька матеріалів на одному об'єкті (дошка, стіна з
фотографією);
- два джерела світла.
Сцена має всього 2193 вершини. Рендеринг кінцевого зображення
розміром 960*540 крапок зайняв 32 секунди.
Тривимірна анімація
Наступний експеримент - анімація. Зробимо відеоролик з 50 кадрів (2
секунди) з використання найпростішого способу анімації: ключовими
кадрами. Розмір кадру: 320*240 крапок.
Сюжет буде простий: камера перелетить в інше місце, розвернувшись
при цьому, а глобус "перескочить" на іншу парту.
Підготовка анімації пройшла так само легко, як моделювання: програма
не "гальмує". Перегляд анімації у вікні моделювання теж проходить без
проблем, навіть у текстурованому режимі.
Рендеринг відеоролика тривав 5 хвилин, а результатом став файл з
розширенням avi, який був успішно продемонстрований медіа-плеєром. Для
чернеткового рендерингу розмір кадру зменшимо до 160*120 крапок. Як і
очікувалось, час рендерингу зменшився майже в 4 рази і становить 1 хв.
18 сек.
Висновок
Навіть на порівняно слабких комп'ютерах можна досить комфортно
опановувати основи тривимірної графіки, причому, як моделювання статичних
сцен, так і анімації.
Додатковий експеримент
Вирішив перевірити, що буде, якщо, при працюючому Blender'і,
запустити ще й GIMP. Запуск триває досить довго, тому
краще розділити в часі роботу з цими програмами (тобто
підготовку текстур в GIMP і їх використання на
тривимірній моделі). Проте, GIMP запустився успішно і кольорова
картинка для стіни з дошкою була підготовлена саме в такому режимі.
Розмір текстури 640*400 крапок. Цікаво, що на швидкодію Blender'а
запуск GIMP майже не вплинув.
Интернет реклама