П'ятниця, 29.03.2024
Творча лабораторія

Навчальні посібники та робочі зошити з інформатики - якісно і дешево


Меню сайту
Реклама
Категорії каталогу
Інформація [4]
Головна » Статті » Основи інформатики » Інформація

Поняття інформації. Передавання інформації. Шум. Знання. Нова інформація. Властивості інформації

Нові статті

[19.02.2020] [C#]
Задача про розрізання квадрата (ООП, C#)
[09.02.2020] [Python]
Задача про розрізання квадрата (ООП, Python)
[06.02.2020] [Паскаль]
Задача про розрізання квадрата (ООП, Free Pascal)

Сосновцев Олександр Олексійович, м. Валки, Харківська обл.

Поняття інформації. Передавання інформації. Шум. Знання. Нова інформація. Властивості інформації

Інформація – це відомості про матеріальні об’єкти, ідеї та події.

Під матеріальними об’єктами слід розуміти істот живої природи (людина, тварина, рослина), предмети (стіл, ручка), речовини (вода, повітря) та поля (гравітаційне, електричне, магнітне, електромагнітне).

Ідея – це категорія властива людям. До неї можна віднести думки, переконання, світогляд, знання тощо. В певній мірі ідеї властиві також тваринам.

Події є змінами стану певного об’єкту чи ідеї з часом.

Сприймати інформацію можуть лише об’єкти, які наділені засобами сприйняття. Наприклад, люди і тварини для цього мають органи чуттів: зір, слух, дотик, нюх, смак. Машини – спеціальні пристрої – датчики. Такі об’єкти в інформаційних процесах прийнято називати споживачами інформації.

Джерелом інформації слугують матеріальні об’єкти, які генерують інформацію про матеріальні об’єкти, ідеї та події. Наприклад, якщо вчитель розповідає вам про якусь подію, то джерелом інформації є саме вчитель, а не подія.

Споживачі отримують інформацію від джерел за допомогою засобів сприйняття у вигляді сигналів, які передаються певними каналами передачі.

Канал передачі – це середовище, в якому переміщається сигнал.

Наприклад, роздивляючись якийсь предмет, людина отримує інформацію про його колір та форму за допомогою світлових сигналів – електромагнітних хвиль певної довжини. Слухаючи в класі розповідь вчителя, учень сприймає інформацію за допомогою звукових хвиль. В першому випадку каналом передачі є простір, в якому переміщаються електромагнітні хвилі. В другому каналом передачі є повітря, в якому переміщаються звукові хвилі.

На шляху від джерела до споживача інформації може бути як один так і багато каналів передачі. Наприклад, телефонна розмова містить канали: повітря – дріт – повітря. При цьому між різними каналами знаходяться перетворювачі сигналів.

Один сигнал несе елементарне повідомлення. Система сигналів несе складне повідомлення. Наприклад, слухаючи слово, людина чує спочатку перший його звук, потім другий, третій і так далі. Кожен такий звук несе елементарне повідомлення, а всі разом – складне у вигляді системи звуків, що утворюють слово.

Для того, щоб сигнал перетворився в інформацію, необхідно, щоб споживач мав засоби перетворення сигналу в інформацію та засоби її зберігання – пам’ять. У людини ці функції виконують певні відділи мозку.

Якість отриманої інформації залежить саме від якості роботи цих засобів.

Як правило, спожита інформація не тотожна інформації джерела. Завжди є певний відсоток спотворення за рахунок якості сигналу та засобу його перетворення в інформацію споживача, а також  властивостей його пам’яті.

Наприклад, учень 9 класу потрапив на лекцію з вищої математики до математичного вузу. Джерелом інформації в цьому випадку є лектор, який звуковими та електромагнітними сигналами  (записи на дошці) передавав інформацію споживачу. Споживач отримав цю систему сигналів, але у зв’язку з недостатньою підготовкою з математики, ці сигнали в його мозку не перетворилися в інформацію тотожну тій, що виходила від лектора.

Інший приклад. Ви слухаєте по радіо новини, сприймаючі звукові сигнали. Вам все зрозуміло. Це означає, що ваш мозок справляється із задачею перетворення сигналу в інформацію. І раптом ваша сестра вмикає пилосос. В цьому випадку сигнал, що йде від радіо (назвемо його корисним сигналом) частково заглушується звуком пилососа (назвемо його маскуючим сигналом). При цьому споживач отримує недостатню кількість сигналів, щоб сформувати інформацію тотожну джерелу. В даному прикладі ми маємо справу з шумом.

Шум – це все, що маскує корисний сигнал.

Шум призводить до неповноти, або спотворення отриманої інформації, знижуючи її якість.

Окремим випадком неповноти або спотворення інформації є незрозумілість отриманих сигналів або свідоме неякісне їх сприйняття та опрацювання. Що нерідко спостерігається в навчальному процесі в учнів з низьким інтересом до навчання.

Інформація – є джерелом формування знань.

Знання – це певним чином систематизована інформація, що міститься в пам’яті людини.

Важливо розуміти, що знання не є сумою окремих інформаційних одиниць, воно є їх складною функціональною взаємопов’язаністю. Це дає можливість використовувати знання в певних життєвих ситуаціях. Чим більше людина знає, тим краще вона пристосована до умов існування. Тому важливо завжди прагнути отримувати нові знання, навіть коли ви не впевнені, що вони вам згодяться. Бо життя – складна і багатогранна річ. Нові знання може нести лише нова інформація.

Нова інформація – це інформація, якою споживач не володів до її отримання.

Наприклад, якщо вас повідомили, що Сонце – це зірка. А потім ще повторили це дев’ять разів, то ви отримали десять порцій інформації. Але знання ваше збільшилося лише на одну порцію, та й то, якщо ви раніше про це не знали. Інакше знання ваше просто не збільшилося. Тобто отримання інформації не завжди веде до збільшення знань. Але отримання нової інформації завжди збільшує знання.

Знання людини формує її світогляд. Тобто її відношення до навколишнього світу і його розуміння з метою прийняття правильних рішень в будь-яких життєвих обставинах. Тому дуже важливо, щоб інформація, яку отримує людина, мала певні властивості.

Насамперед це зрозумілість, достовірність, повнота та своєчасність. Відсутність будь-якої із названих властивостей призводить до некорисності або навіть шкідливості отриманої інформації для її споживача.

Всі ці властивості інформація отримує від джерела при її формуванні перед передачею. Але є одна властивість, якою інформація наділена незалежно від джерела і якою вона відрізняється від матеріальних речей. Це невичерпаність. Якщо у вас є яблуко і ви поділилися ним з товаришем, то у нього з’явилося яблуко, а у вас зникло. Якщо ж у вас є інформація і ви поділилися нею з товаришем, то він отримав інформацію і при цьому ви її не втратили. Це дуже важлива і корисна властивість інформації. Щоправда іноді вона створює певні проблеми, наприклад, при комерційному розповсюдженні інформації. Ми знайомі з цим як із проблемою «піратської інформаційної продукції».


Интернет реклама
Категорія: Інформація | Додав: teachlab (28.06.2009)
Переглядів: 14318 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть тільки зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Друзі сайту

Підтримка

Система Orphus

Маєте свій сайт?
Заробіть на ньому грошей!


Не маєте власного сайту?
Заробіть на обміні файлами!
Статистика
Copyright Пилипчук О.П. © 2024
div id=