Понеділок, 26.06.2017
Творча лабораторія

Навчальні посібники та робочі зошити з інформатики - якісно і дешево


Меню сайту
Реклама
Категорії каталогу
Навчальні посібники [7]
Навчальні посібники для загальноосвітньої школи
Задачник [2]
Педагогічні технології [11]
Міжпредметні зв'язки [1]
Інформатика для вчителів інших предметів
Програми [3]
Програми навчальних курсів
Експертні системи [1]
ДПА [3]
Завдання для 5 класу [0]
Головна » Статті » Шкільна інформатика » Навчальні посібники

Навчання інформатики у середній школі

Нові статті

[17.09.2015] [Інформація]
Інформатика — місток між предметами
[20.05.2015] [Інформація]
Алгоритми і виконавці: безкомп’ютерний етап
[12.04.2015] [Навчальні посібники]
Авторська концепція комплекту «Інформатика. Базовий курс. 7 клас»

Завадський І.О., Пилипчук О.П., Шестопалов Є.А.

Навчання інформатики у середній школі

У дисципліні «Інформатика», як у жодній іншій, простежується дисбаланс між навчальними потребами, які висуває життя та навчальними планами, пропонованими МОН. У новій 11-річній школі інформатиці відведено всього по 1 годині на тиждень протягом 3 років – з 9 по 11 клас. Це і дуже мало, і дуже пізно.

До цього часу вчителі та школи розробляли і впроваджували різноманітні траєкторії вивчення інформатики, на свій страх і ризик виділяючи, кому скільки вдавалося, додатковий час для учнів початкової, основної та старшої школи. Інші ж працювали в межах часу, передбаченого інваріантною складовою навчального плану, і чекали, поки інформатика прийде до них як обов’язковий предмет у 9-му класі.

Кожному вчителю-ентузіасту доводиться самотужки долати ним же створені труднощі: складати авторські програми, шукати навчальну літературу, писати плани-конспекти, створювати презентації, відеофільми, тренажери, комп’ютерні тести, тематичні та календарні плани, методику навчання тощо. У цьому розмаїтті засобів навчання одні вчителі читають майже протягом всього уроку конспект лекцій, другі пропонують переглядати навчальні фільми і презентації, треті надають перевагу програмуванню, інші на все махнули рукою і дозволяють учням «зависати» в Інтернеті або гратися в ігри. 

У цій роботі пропонується систематизувати найуживаніші варіанти навчання інформатики, створивши цим самим умови для вибору потрібних і впровадження у відповідності до профілю школи, її матеріальних і кадрових можливостей.

Стаття узагальнює матеріали, більшість з яких публікувалися на форумі вчителів інформатики України http://informatic.org.ua та на інших сайтах. У ній враховані пропозиції та зауваження вчителів з різних шкіл України. В основу пропонованої схеми покладені ідеї, висловлені у публікаціях провідних спеціалістів АПН і МОН України, багаторічний досвід діючих вчителів та поточний стан викладання інформатики.

Залежно від профілю навчального закладу, рівня підготовки та наполегливості вчителів інформатики, активності директора, побажань батьків та учнів, наявної комп’ютерної техніки і матеріальних можливостей школи навчання інформатики вперше починають з 2 го, з 5-го, з 7-го або 9-го класу.

Вперше з 2-го класу. Початковий курс

У 2-4 класах початкової школи учні знайомляться з основними поняттями інформатики, працюють на комп’ютері під час вивчення різних предметів (мова, математика, природознавство тощо), розвивають пам’ять, просторову уяву, логічне мислення та творчі здібності. Вважаємо, що застосування комп’ютера варто починати з 2-го класу. У 1-му класі, як свідчать психологи та практичний досвід, ще зарано залучати комп’ютер до навчально-пізнавальної діяльності учнів.

Важливою особливістю застосування комп’ютерів у початковій школі є те, що заняття повинен проводити належним чином підготовлений учитель початкових класів. Адже початкова школа, порівняно з середньою та старшою, – це особливий світ, тут інші діти, інший психологічний клімат, інша методика. До того ж, у початковій школі комп’ютер як засіб навчання використовується обмежено, і звичайний вчитель інформатики зі своїми навичками викладання, сформованими у старшій школі, може тільки нашкодити.

Початковий курс інформатики для 2-4 класів має передбачати 1 год. на тиждень за рахунок годин варіативної частини навчального плану, всього 102 год.: по 34 год. у кожному класі.

Вперше з 5-го класу. Пропедевтичний курс

У 5-6 класах доцільним є впровадження курсів, зорієнтованих на формування алгоритмічного мислення, пропедевтику основ програмування. При цьому учні вчаться працювати на комп’ютері, вивчають основні поняття алгоритму і виконавця, команди управління черепашкою та іншими об’єктами, основи програмної обробки подій, створюють мультимедійні проекти. Для творчого самовираження учнів пропонуються імітаційні середовища програмування, наприклад ЛогоМиры або Скретч.

Пропедевтичний курс інформатики для 5-6 класів має передбачати 1 год. на тиждень за рахунок годин варіативної частини навчального плану або за рахунок годин галузі «Технології», всього 68 год.: по 34 год. у кожному класі.

Вперше з 7-го класу. Єдиний базовий курс

У 7-9 класах доцільно вивчати єдиний базовий курс інформатики, який передбачає навчити учнів володінню комп’ютером, його операційною системою та типовими офісними і загальновживаними програмами. В процесі вивчення повинен бути сформований необхідний мінімум знань, умінь і навичок для подальшого успішного опанування спецкурсів у 10-11 класах профільної школи, незалежно від її профілю.

Єдиний базовий курс інформатики для 7-9 класів має передбачати 1 год. на тиждень у 7-9 класах за рахунок годин варіативної частини або за рахунок годин галузі «Технології», всього 102 год.: по 34 год. у кожному класі.

Таким чином, випускники 9-го класу, що почали вивчати інформатику з 7 класу (з 2-го або 5-го класу), у 10-му класі впевнено перейдуть до вивчення курсів за вибором, відповідно до профілю навчального закладу.

Школи, які виділяють 2 і більше годин для вивчення інформатики в окремих або у всіх 7-9 класах, можуть єдиний базовий курс доповнити вивченням допрофільних курсів за вибором, наприклад, веб-дизайну і основ алгоритмізації та програмування.

Вперше з 9-го класу. Єдиний базовий курс

Не всім пощастить підійти до старшої школи з базовими знаннями інформатики. Тим учням, хто увійшов в інформатику лише з 9-го класу, доведеться вчити єдиний базовий курс у 9-11 класах по 1 год. на тиждень, а за наявності додаткових годин паралельно з цим вивчати профільні курси за вибором. 

Звичайно, якщо на інформатику буде виділена всього 1 год., то до вивчення профільних курсів за вибором справа не дійде.

Профільні курси старшої школи

Профільне навчання інформатики у старшій школі проводиться за вибором: інформаційні технології або(і) основи програмування. Для вивчення у старшій школі МОН України пропонує низку курсів за вибором:

  • Основи комп’ютерної графіки;
  • Основи створення комп’ютерних презентацій;
  • Основи Інтернету;
  • Основи веб-дизайну;
  • Основи комп’ютерної безпеки;
  • Основи візуального програмування;
  • Інформаційні технології проектування;
  • Сучасні офісні інформаційні технології та інші.

За профілем школи вибираються відповідні курси, кількість і назва яких залежить від кількості відведених на їхнє вивчення годин та від фахового рівня вчителя інформатики.

Рекомендації

Із перелічених варіантів оптимальним є вивчення інформатики, починаючи з 7-го класу. Не конфліктує з ним початок навчання з 2-го або 5-го класу, наприклад у школах з поглибленим вивченням інформатики або тих, що працюють за інформаційно-технологічним профілем. Ті, хто розпочинає навчання з 9-го класу, ризикують встигнути освоїти лише основи «кнопконатискання», якщо обмежаться годинами інваріантної складової навчального плану.

Творча праця вчителів та вчених триває, проте, необхідно максимально зберегти і розвинути вже зроблене за 25 років навчання інформатики в школі. Не варто створювати кожному вчителю свої засоби «від кози до чобіт з її шкіри», коли є можливість вибрати один із варіантів, який найкраще підходить конкретній школі. Різні авторські колективи пропонують для цього комплекти із готовими засобами планування, навчання, перевірки знань та навичок, відлагодженими у реальному навчальному процесі багаторічним використанням і вдосконаленням.

Практика показує, що багато шкіл знаходять години із варіативної частини для впровадження інформатики з 2-го, 5-го або з 7 го класу. Адже йдеться про престиж та конкурентоспроможність школи! Саме завдяки урокам інформатики учні багатьох шкіл впевнено працюють в мультимедійних класах, де вчителі-предметники фізики, хімії, біології, географії тощо проводять уроки з використанням віртуальних навчальних середовищ з приладами і реагентами, учбовими фільмами, з відвідуванням далеких країн і міст тощо на екранах комп’ютерів. Не вводять інформатику з молодших класів лише ті школи, які не мають у достатньої кількості комп’ютерної техніки, кваліфікованих вчителів або де адміністрація школи далека від сучасних технологій навчання. Учні таких шкіл змушені освоювати предмет самостійно, здобуваючи несистематизовані знання, уміння та навички, які потім учителю інформатики доводиться впорядковувати.

Отже, ми вважаємо за необхідне введення інформатики як обов’язкового предмета з 7-го, 5-го або 2-го класу. Без цього найважливішого кроку наша навчальна дисципліна не має майбутнього.



Интернет реклама
Категорія: Навчальні посібники | Додав: teachlab (28.09.2010)
Переглядів: 4421 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть тільки зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Форма входу
Пошук
Друзі сайту

Підтримка
Ви можете підтримати цей проект:

WMR164778923006
WMZ277001591405

Система Orphus

Маєте свій сайт?
Заробіть на ньому грошей!


Не маєте власного сайту?
Заробіть на обміні файлами!
Статистика
Copyright Пилипчук О.П. © 2017
div id=